Jaka nazwa dla firmy jednoosobowej? Przykłady fajnych i kreatywnych nazw dla działalności gospodarczej

W 2019 roku istniało w Polsce 2,5 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. To 2,5 mln nazw firm, które ktoś musiał wymyślić i zarejestrować. Skoro czytasz te słowa, pewnie sam zastanawiasz się, jak wymyślić ciekawą nazwę firmy jednoosobowej. Z przyjemnością Ci w tym pomożemy!

W poniższym artykule omawiamy zagadnienia, które dotyczą tworzenia nazwy działalności gospodarczej:

  • Nazwa firmy jednoosobowej — wymogi prawne
  • Nazwa działalności gospodarczej — dobre praktyki
  • Nazwa firmy jednoosobowej — przykłady
  • Nazwa firmy jednoosobowej — dostępność nazwy i domeny

Nazwa firmy jednoosobowej — wymogi prawne

Zanim puścisz wodze fantazji, musisz poznać wymogi prawne dla nazw jednoosobowej działalności gospodarczej.

Według oficjalnego serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorcy nazwa firmy jednoosobowej musi zawierać przynajmniej imię i nazwisko właściciela.

Nie warto jednak spoczywać na laurach i do wymaganego minimum dobrze dodać coś więcej. Imię i nazwisko możesz uzupełnić różnorodnymi elementami. Może to być autorska nazwa lub coś, co przybliży odbiorcy profil działalności. W teorii granicą jest tylko Twoja wyobraźnia. W rzeczywistości jednak warto trzymać się sprawdzonych, dobrych praktyk. Dzięki nim nazwa działalności gospodarczej będzie pozytywnie wyróżniać Twój biznes.

Nazwa działalności gospodarczej — dobre praktyki

Nazwa jednoosobowej działalności gospodarczej będzie jej wizytówką. Jaka powinna być nazwa firmy jednoosobowej?

Przede wszystkim, stosunkowo krótka i łatwa do wymówienia. Nazwa nie powinna wymagać literowania czy tłumaczenia pisowni, aby oszczędzić klientom wątpliwości.

Po drugie, nazwa firmy powinna być łatwa do wymówienia także dla obcokrajowców, jeśli planujesz działać za granicą. Unikaj oczywiście polskich znaków językowych, ale nie tylko. Najlepiej nie używaj też liter, które w zależności od języka mają różną wymowę — np. J, które można czytać jak I, czy H.

W przypadku planów ekspansji sprawdź również, czy nazwa firmy, którą wymyśliłeś, oznacza coś w języku wybranego kraju. 

Dobrze też wyjść poza schemat typowego polskiego nazewnictwa rodem z lat 90. i na wstępie odrzucić dwuczłonowe nazwy typu MAX-POL, NOWAK-POL czy POL-MAX.

Nazwa firmy jednoosobowej — przykłady

Nazwa jednoosobowej działalności może być mniej lub bardziej oryginalna. Wszystko zależy od branży, ale też Twoich upodobań. Dla przykładu podajemy propozycje wymyślonych nazw dla dwóch biznesów — zakładu krawieckiego oraz serwisu komputerowego.

Przykładowe nazwy firm jednoosobowych — klasyczne i bezpieczne:

  • Anna Guzik — Krawcowa
  • Anna Guzik — Usługi krawieckie
  • Anna Guzik — Szycie na miarę
  • Piotr Myszka — serwis komputerowy
  • Piotr Myszka — naprawa komputerów

Przykładowe nazwy firm jednoosobowych — pomysłowe i kreatywne:

  • Anna Guzik szyje
  • Anna Guzik — Ubrania Doskonałe
  • Anna Guzik — Sztuka Tkanin
  • Piotr Myszka — spec od komputerów
  • Piotr Myszka naprawia

Nazwa firmy jednoosobowej — jeszcze jedna rzecz, zanim zarejestrujesz działalność

Gdy wybierzesz już nazwę dla swojej jednoosobowej firmy, upewnij się, czy ktoś nie zdecydował się na nią przed Tobą. Jak to zrobić?

  • Sprawdź dostępność nazwy firmy w bazie CEiDG
  • Upewnij się, że Twoja nazwa nie jest zarejestrowanym znakiem towarowym innej marki — poszukaj jej w bazie znaków towarowych
  • Wpisz nazwę i jej różne warianty w Google, aby zobaczyć, czy ktoś nie używa jej jako znaku niezarejestrowanego 

Jeśli masz pewność, że rejestrując działalność pod wybraną nazwą, nie naruszasz prawa, sprawdź jeszcze dostępność domeny. Idealny adres firmowej strony to:

  • Nazwa Twojej firmy bez dopisków
  • Nazwa pisana ciągiem, bez myślników
  • Domena .pl dla polskiego biznesu lub .com dla międzynarodowego

 

Pamiętaj, że w bazie CEIDG możesz posiadać tylko jeden wpis. Zmiana nazwy jest kłopotliwa i czasochłonna, ale łatwo oszczędzić sobie zbędnych formalności. Wystarczy, że na samym początku dobrze się przygotujesz i stworzysz nazwę, która spełni potrzeby Twojej firmy. 

Jeśli wciąż nie jesteś pewien, czy jesteś w stanie wybrać fajną nazwę firmy, przeczytaj jeszcze nasz artykuł, w którym szerzej omawiamy podstawy namingu.